Monday, July 25, 2011

greddy E-manage PERODUA







Ke-GILA-an untuk memiliki sebuah kereta SUKAN di Malaysia ini kian mustahil disebabkan pelbagai faktor, tapi bagi peng-GILA kelajuan tidak pernah putus asa mencari alternatif, sasaran mereka terarah kepada kenderaan tempatan. disebabkan alat naik taraf berasal dari negara Jepun maka proses naik taraf menjadi terhad untuk pasaran MDM (malaysia domestic Market) terutamanya PERODUA. kemungkinan anda akan rasa tertekan kerana anda mungkin tidak akan menemui wiring diagram untuk ECU pin kereta anda..... mungkin saya boleh membantu sedikit,

+B (bateri)......................................HITAM-KUNING (tebal)
E (bumi)................................................COKLAT (tebal)
TPS (throttle position sensor).......................HIJAU MUDA
MAP (manifold absolute pressure)..................MERAH-PUTIH
INJ1 (injector).............................................PUTIH-HIJAU
INJ2 (injector).............................................PUTIH-BIRU
INJ3 (injector).............................................PUTIH-MERAH
INJ4 (injector).............................................PUTIH-HITAM
IG1 (ignition)...............................................HITAM
IG2 (ignition)...............................................MERAH
IG3 (ignition)...............................................HIJAU
IG4 (ignition)...............................................BIRU
RPM (revolution)........................................MERAH-KUNING

Untuk sesetengah model PERODUA yang mengunakan enjin 3 silinder seperti Kancil Kelisa Kenari dan Viva anda hanya perlu abaikan INJ4 dan IG4..... sesuai untuk enjin EF-VE ED-VE EJ-VE EF-RL EF-JL EF-DET

Juga perlu di ingat sesetengah model dari jepun Daihatsu juga mengeluarkan enjin 4 silinder untuk model Mira (Kancil / Kelisa) maka boleh terus ambil pakai semua pendawaian. contoh kod enjin Mira JB-JL JB-DET

Tapi untuk model Perodua seperti Myvi Alza Kembara boleh terus gunakan. contoh kod enjin K3-VE K3-VE2 K3-VET 3SZ-VE K5-VE


Anda tidak perlu rungsing lagi kerana sekarang telah banyak alat naik taraf telah dikeluarkan untuk MDM seperti E-manage Blue yang telah dibawa masuk leh Mutiara Motor Sdn. Bhd dengan nama baru EM-CON dan menyediakan pendawaian secara Pasang Terus kepada kenderaan anda..... sistemnya masih sama seperti Greddy E-manage hanya penukaran dari perumah alat sahaja ini kerana Greddy co. telah ditutup dan di gantikan dengan Nama baru M7 JAPAN.


Soket Plug & Play untuk Ecu terus ke E-manage / EM-Con

Model EM-con M7 ( Mutiara Motor)
c



14 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. nak tanye skit..mane dapat beli soket plug & play 2?

    ReplyDelete
  3. tuan....sesuai tak untuk perodua kembara?. plz advice..

    ReplyDelete
  4. helo bang, nak tanya, adakah wiring ecu yang atas sama dengan myvi 1.3 k3-ve ?

    ReplyDelete
  5. how to remove speedcut on perodua viva?

    ReplyDelete
  6. how to remove speedcut on perodua viva?

    ReplyDelete
  7. nak tanya.. wire rpm kat ecu ejde warna apa?

    ReplyDelete
  8. nak tanya.. wire rpm kat ecu ejde warna apa?

    ReplyDelete
  9. bro, pd wayering ecu YRV mcm mane utk dpt kn diagram

    ReplyDelete
  10. jika em-com ni untuk L2 EF-DET boleh dapat main ignition tak ?

    ReplyDelete